Tuesday, April 10, 2012

Breast Cancer


KANSER PAYUDARA MEMBAWA MAUT


Apa Itu Kanser Payudara?

Kanser payudara terjadi apabila sel normal payudara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembuluh darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaannya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal. Kanser payudara meyumbangkan peratus yang tertinggi bagi penyakit kanser di kalangan wanita.Kanser payudara berada di tangga kelima bagi kadar kematian akibat kanser dan merupakan penyumbang utama kematian akibat kanser di kalangan wanita.





Tanda dan Gejala Kanser Payudara

  • Pembentukan gumpulan merupakan tanda biasa yangkekal untuk jangka masa yang panjang
  • Sakit payudara atau mastodinia atau sakit pada gumpulan merupakan satu lagi gejala kanser payudara di peringkat awal. 
  • Kemudian tanda-tanda radang seperti sakit, panas, kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulit dan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal. Gumpulan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk. Kulit payudara mungkin kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung. Puting mungkin terpusing ke dalam, menjadi merah atau bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal. Apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda seperti demam, seram sejuk, sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura. Kelemahan adalah tanda atau gejala awal kanser payudara mungkin tidak kelihatan, justeru kaum wanita perlu mengambil inisiatif membuat diagnosis dengan memeriksa sendiri payudara dan juga menjalani ujian payudarasetiap tahun.






Menurut bancian organisasi kanser setiap 100,000 wanita didunia, 25 orang mati akibat KANSER PAYUDARA! Dari 100,000 wanita tersebut, 127 orang adalah penderita kanser payudara.

Jika di Malaysia 56% pesakit kanser wanita, 18% adalah kanser payudara.

Faktor–faktor yang dikenal pasti

Status socioekonomi
Status socioekonomi tinggi akan meningkatkan risiko kanser payudara. Ini berkaitan dengan usia semasa baligh, usia semasa putus haid, usia ketika hamil anak pertama dan juga pemakanan

Pemakanan
Pemakanan telah dikatakan mempengaruhi kadar kanser di antara negara-negara. Walaubagaimanapun kajian telah menunjukkan bahawa kaitan antara kadar kanser payu dara dan pemakanan adalah lemah atau tidak secara langsung. Pengambilan minuman beralkohol telah membuktikan peningkatan risiko 1.4 sehingga 2.0 kali ganda.

Saiz tubuh
Wanita yang gemuk selepas putus haid mempunyai risiko yang meningkat. Ini adalah kerana lemak mengandungi oestrogen dan pada wanita seperti ini paras oestrogen lebih tinggi

Penyusuan
Kajian telah menunjukkan bahawa tidak ada kaitan antara penyusuan dan kanser payudara. Penyusuan tidak memberikan apa perlindungan. Kajian Carolina Breast Center pada tahun 1999 telah menunjukkan bahawa penyusuan merendahkan sedikit risiko terhadap kanser payudara di kalangan wanita yang boleh hamil (child bearing). Kajian ini juga memperingatkan wanita jangan melakukan penyusuan hanya sebagai perlindungan untuk kanser payudara. Penyusuan harus dilakukan kerana manfaat kepada kedua dua ibu dan bayi.

kita memang xnak semua nie berlaku pada kita ataupun sesiapa sahaja..so harus kita cegah sebelum terlambat..HOW???? 

nak tahu salah satu benefit PB adalah menghalang pembiakan sel cancer..so kita just pakai je hari-hari kemana sahaja...mcm perisai la kiranya...:))
wonder macam sepasang pakaian boleh menghalang sel2 yang tak baik tue menghampiri kita....scroll lagi..

BAGAIMANA PREMIUM BEAUTIFUL MEMBANTU MENCEGAH KANSER???

Premium Beautiful mempunyai Far Infra-red Rays (F.I.R).

F.I.R menghasilkan suhu yang tidak sesuai sebagai perumah kanser untuk membiak.more info tentang FIR click here FIR






PREVENTION IS BETTER THAN CURE!


credit to : Nur Hazwani

sweets smile with me SSY
016-2089508

No comments:

Post a Comment